Skip til hoved indholdet

Pædagogik

Børnene i Havtornen skal have et godt og indholdsrigt børneliv, og det vil vi understøtte gennem genkendelighed, tryghed og struktur, som sammen danner grundlag for læring og udvikling.

Børn lærer gennem hele dagen og i alle arenaer – f.eks. i leg, aktiviteter og rutiner. I fællesskabet lærer børnene om sig selv, deres egne grænser og om andre. De lærer om kroppen i fysiske udfoldelser, om forhandling og sprog i lege og aktiviteter, om omsorg i fællesskabet osv.

Alle børn har forskellige forudsætninger for at lære og udvikle sig, og derfor har det pædagogiske personale særligt fokus på – i læreprocesser – at justere sig selv og aktiviteterne i forhold til det enkelte barns behov.

Sådan arbejder vi med:

I Børnehuset Havtornen arbejder vi ud fra et børnesyn, der tager afsæt i en forståelse af, at alle børn har ressourcer og potentialer, som har værdi både for det enkelte barn og for fællesskabet.

Det at være barn har værdi i sig selv. Alle børn skal udfordres og opleve mestring i lege og aktiviteter. Børn skal høres og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og en demokratisk forståelse. Vi møder derfor barnet med åbenhed og nysgerrighed – som en selvstændig person med ret til at være forskellig og have egne meninger og følelser.

Trygge relationer og tryg tilknytning er det bedste udgangspunkt for udvikling, læring og trivsel, og derfor har vi et særligt fokus på at møde det enkelte barn som et betydningsfuldt og meningsskabende menneske. Når relationen mellem barn og voksen er tryg, og barnet oplever sig anerkendt af den voksne, er fundamentet for leg, aktivitet, læring, udvikling og trivsel etableret.

I det pædagogiske arbejde tager vi udgangspunkt i barnets her-og-nu-oplevelser samt i personalets kendskab til barnets baggrund, relationer og personlighed.

Vi ser værdi i at være et mangfoldigt fællesskab, og derfor er vi som personale rollemodeller i at udvise tolerance over for forskelligheder. I det gode og rummelige fællesskab ser børnene hinandens muligheder, og de er nysgerrige og undersøgende ved at lære at lytte til hinanden, vente på tur og indgå i både små og store legegrupper.

Børnene får mulighed for at være aktive medspillere i deres dagligdag og være medskabere af læring i både daglige rutiner, planlagte aktiviteter, spontane børneinitiativer og i den gensidige omgangstone.

Vi giver barnet plads, tid og ro til at udvikle sig i trygge rammer og blive en selvstændig person, som kan begå sig blandt andre mennesker. Vi søger at tage udgangspunkt i viden om, hvad børn har brug for (at se barnet udefra), sætter os i barnets sted (at se barnet tilstræbt indefra) og inddrager barnets eget perspektiv ved at se, høre og opdage – både verbalt og nonverbalt – hvad barnet tænker, føler, oplever og har brug for.

(Børnesyn og børneperspektiv med inspiration fra Hanne Warming.)

Børns leg har værdi i sig selv og rummer et stort dannelsespotentiale – både emotionelt, socialt og kognitivt. Legen er grundlaget for børns sociale og personlige læring og udvikling, da legen blandt andet fremmer fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet.

I legen udfoldes barnets interesser, idérigdom og relationer til jævnaldrende. I Børnehuset Havtornen er legen højt prioriteret, og det pædagogiske personale understøtter derfor et miljø, der giver alle børn mulighed for at deltage i og øve sig i leg. Dette sker blandt andet gennem børnestyret leg, hvor den voksne deltager i et legende samspil med børnene med afsæt i deres perspektiver.
Børnestyret leg handler for den voksne om at følge, guide og coache børnene, så legen støttes og udvikles både kreativt og autentisk. Når personalet deltager og coacher børnene i leg, sker det også for at styrke børnenes sproglige, personlige og sociale udvikling. Den voksne sætter ord på børnenes intentioner, handlinger og følelser, og gennem denne sproglige nuancering hjælpes børnene til at få øje på sig selv og hinanden i legen. På den måde styrkes både individet og fællesskaberne – både de små og de større.

Børns leg med regler er udtryk for en form for demokratisk deltagelse, som børn hele tiden øver sig i. Gennem deltagelse i konflikter, forhandlinger og samarbejde lærer børn at gøre sig gældende – både gennem egne bidrag og ved at blive involveret i andre børns idéer og forslag.
Det pædagogiske personale varetager konflikthåndteringen gennem dialog ved at inddrage og italesætte børnenes perspektiver. Det sker med respekt og nysgerrighed på børnenes forskellige oplevelser, handlinger og intentioner – og ud fra overbevisningen om, at der bag alle handlinger ligger en meningsfuld, positiv og anerkendelsesværdig intention hos det enkelte barn.

Børn med gode legekompetencer som 4-årige har langt større chance for succes i livet, da leg udvikler børns hjerner. Erfaringer i leg og samspil med andre børn skaber et godt fundament for læring, som senere er nødvendigt i skolen.
Kilde: ”Børns hjerner” af Ann-Elisabeth Knudsen, s. 57

Høje-Taastrup Kommune har formuleret tre værdisætninger, som indkapsler det pædagogiske grundlag, og som det pædagogiske arbejde i institutionerne naturligt tager udgangspunkt i:

  • Vi har høje ambitioner for alle børn – alle har talenter og ressourcer.

  • Vi understøtter udviklingen af livsglade, engagerede og nysgerrige børn, der er medskabere af deres liv.

  • Børn har ret til kontinuerlig læring i legende, demokratiske fællesskaber.

Et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunktet for arbejdet med børns læring og mulighed for fordybelse. Arbejdet med det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø i dagtilbuddet skal integreres i det pædagogiske arbejde med etableringen af læringsmiljøer. Børnemiljøet skal tilrettelægges ud fra et børneperspektiv, hvor børnefællesskaber, børnegruppernes sammensætning, alder og fælles forudsætninger inddrages.

Det pædagogiske læringsmiljø skal være til stede hele dagen. Det betyder, at børnenes læring ikke er afgrænset til 1½ times pædagogiske aktiviteter om formiddagen, men finder sted gennem hele dagen – både i leg, i planlagte og spontane aktiviteter og i de daglige rutiner.

I Børnehuset Havtornen arbejder vi blandt andet med LAHOPL-forløb (Lange Autentiske Hands-On Projektbaserede Læringsforløb), hvor vi arbejder med et emne, der tager udgangspunkt i børnenes interesser og dét, børnegruppen viser. Det gør vi gennem hele dagen og over en længere periode. Vi følger børnenes spor og inddrager dem, så de får medindflydelse på forløbet – under hensyntagen til deres alder og forudsætninger.

Vores pædagogiske læringsmiljø tilrettelægges, så det afspejler og tager højde for børnenes alder, forskellige forudsætninger og børnegruppens sammensætning. Børn er forskellige og har brug for forskellige udfordringer. Vi tilrettelægger og igangsætter derfor aktiviteter både i det store fællesskab og i mindre fællesskaber – og vi er opmærksomme på, at alle børn er en del af et fællesskab.

Vi har fokus på vores indretning: at skabe tydelige, tematiserede legeområder samt at udstille børnenes aktiviteter, kultur og læring ved hjælp af billeder, plancher og lignende på væggene.

Vores særlige fokus på kommunikation og sprog afspejler sig også i vores pædagogiske læringsmiljø. Det kommer til udtryk både i vores indretning og i måde, vi som tydelige og positive rollemodeller er sammen med børnene på.

Legepladsen – med klatrestativ, gynger, rutsjebaner, sandkasser, legehuse m.m. – er ligeledes en del af vores pædagogiske læringsmiljø. På legepladsen er der tænkt i aktivitetsmuligheder for både vuggestue- og børnehavebørn.

Børnehuset Havtornen ligger i Læringshusets skoledistrikt, og ligesom de øvrige dagtilbud indgår vi i det strukturerede og velfungerende overgangsarbejde, som er etableret og velafprøvet. Hvert år kommer personalet fra SFO’en på besøg i dagtilbuddet, og ligeledes besøger børn og pædagogisk personale både SFO’en og skolen i Læringshuset. Dette styrker relationerne – både barn-barn, voksen-barn og voksen-voksen. Børnene får flere erfaringer med og bliver fortrolige med de nye rammer i SFO og skole, og det pædagogiske personale får dybere indblik i hinandens praksis, hvilket styrker samarbejdet.

I overgangsarbejdet er vi desuden særligt optagede af at skabe en rød tråd i den pædagogiske tilgang til børnene. I den forbindelse er der hvert år tovholdere fra både SFO/skole og dagtilbud, som planlægger besøg, bøger der skal læses, sange der skal synges og små projekter, der skal laves.

Derudover anvender vi i Læringshusets skoledistrikt Fri for mobberi, som også går igen, når børnene starter i SFO og skole. Den lille bamse fra Fri for mobberi får børnene, når de starter i dagtilbuddet, og når det er tid til, at de flyver videre til deres nye arena, følger bamsen med fra børnehaven og over i SFO og skole.

Inden børnene starter i SFO eller skole, afholdes der overleveringsmøder, hvor vigtig viden om det enkelte barns potentialer og udfordringer samt børnefællesskabets styrker formidles til SFO og skole. Der tages altid afsæt i samspilsprofiler, sprogvurderinger og lignende, som på forhånd er blevet gennemgået med forældrene, så de ved, hvad der overleveres.

Vi overleverer til flere forskellige skoler og tilbud i kommunen. Fælles er, at der altid sker videndeling forud for et skifte eller en overgang. Deltagerne ved overleveringsmøderne afhænger af, hvilken skole eller hvilket tilbud det enkelte barn skal videre til.

Med et tæt samarbejde mellem dagtilbud, forældre, SFO og skole kan vi forhåbentlig være med til at sikre børnene en tryg og sammenhængende overgang, der gavner deres læring og trivsel i overgangsperioden og skolestarten.

I Børnehuset Havtornen bestræber vi os på, at det pædagogiske læringsmiljø og aktiviteter tilrettelægges inden for rammerne af de seks læreplanstemaer, og at alt, hvad vi gør med børnene, er funderet i vores fælles børnesyn og fælles pædagogiske målsætning. Derudover står vi på en grundforståelse af, at legen har værdi i sig selv, og at legen skal beskyttes. I de vokseninitierede lege, aktiviteter og rutiner er det derfor vigtigt for os, at der altid er en legende tilgang, så børnene bliver begejstrede og motiverede for at deltage.

De seks læreplanstemaer har fokus på centrale elementer i børns læring, dannelse, trivsel og udvikling. Vi arbejder bevidst på, at der skal ses en sammenhæng mellem alle seks læreplanstemaer i vores pædagogiske praksis. Det betyder, at der i projekter altid arbejdes med flere læreplanstemaer sideløbende og med fokus på, hvordan det fysiske læringsmiljø kan understøtte børnenes læreprocesser.

Læreplanstemaer:

  • Læreplanstema 1 – Alsidig personlig udvikling

  • Læreplanstema 2 – Social udvikling

  • Læreplanstema 3 – Kommunikation og sprog

  • Læreplanstema 5 – Natur, udeliv og science

  • Læreplanstema 6 – Kultur, æstetik og fællesskab

Børnehuset Havtornen

Havtornevej 3

2640 Hedehusene

Åbningstider

Mandag til fredag - kl. 06:30 - 17:00.

Se lukkedage