Årets gang
Traditioner og aktiviteter i Havtornen.
Da Havtornen er en ny institution, vil vi arbejde på at få igangsat et godt samarbejde med kontaktforældregruppen. Det er ofte i dette samarbejde at nye og skønne traditioner igangsættes og understøttes.
Læs om:
Børnehuset Havtornen åbner klokken 06.30. Her møder det første personale ind og forbereder morgenmad til de børn, der møder tidligt. Vi tager imod jeres børn, mens morgenmaden gøres klar, og ofte hjælpes børn og voksne ad med at få dækket morgenbordet, inden vi sætter os.
Vi tilbyder morgenmad frem til klokken 07.15, hvorefter vi så småt begynder at fordele os på stuerne. Nogle børn bliver afleveret og er klar til leg med det samme, mens andre nyder at sidde lidt hos en voksen, inden de er klar til at komme i gang. Uanset hvordan man har brug for at starte dagen, forsøger vi at skabe en god og rolig ramme.
Mellem klokken 09.00 og 09.30 har vi morgensamling med lidt formiddagsmad. Samlingen kan handle om forskellige ting afhængigt af gruppen. Det kan være, at vi siger pænt godmorgen til hinanden og får øje på, hvem der er her, og hvem vi mangler. Vi kan synge sange, læse højt, tale om vejret, om gårsdagens oplevelser eller om, hvad der skal ske resten af dagen. Børnene forberedes dermed på dagens aktiviteter – hvem skal lave hvad, og med hvem?
Omkring klokken 09.30 går dagens forskellige aktiviteter i gang. Der kan være ture ud af huset, en tur på legepladsen, arbejde med stuens tema, dialogisk læsning, rytmik, bevægelse eller andre lege. Det kan også være gruppedelte aktiviteter, hvor børn og voksne mødes på tværs af stuerne og arbejder med et aktuelt tema, tilrettelagt ud fra børnegruppens behov og interesser.
Cirka klokken 11.00 mødes vi igen på stuerne og nyder den frokost, som vores køkkenpersonale har tilberedt. Børnene hjælper på skift med at dække bord og sige “værsgo”. Under måltidet ser, dufter, smager og taler vi om maden på tallerkenen.
Efter frokost får vuggestuebørnene og nogle af de yngste børnehavebørn en middagslur, mens resten af børnehavebørnene går på legepladsen. Det er rart for alle at komme ud og få frisk luft efter den gode mad.
Om eftermiddagen samles vi igen på stuerne. Vi holder eftermiddagssamling, mens vuggestuebørnene får mad fra køkkenet, og børnehavebørnene spiser deres medbragte eftermiddagsmad. Til samlingen synger vi måske sange, læser en historie, lytter til en lydbog og taler om dagens oplevelser.
Resten af eftermiddagen bruger vi på leg – enten på stuen eller på legepladsen. Vi følger barnets spor, igangsætter, deltager og støtter børnene i deres leg.
Fra omkring klokken 16.00 er vi ofte sammen på tværs af stuerne.
Klokken 17.00 lukker og slukker vi og siger tak for en dejlig dag!
Vi arbejder struktureret og målrettet med både det enkelte barn og børnegruppen ud fra planlagte aktiviteter. Vi arbejder hele tiden for at skabe små læringsmiljøer med mulighed for leg, udfordringer og sociale fællesskaber.
LAHOPL er en pædagogisk tilgang til børns læring og udvikling, som vi anvender i Høje-Taastrup Kommune. Vi tager afsæt i denne tilgang i arbejdet med de pædagogiske temaer, og det er med til at sikre en høj kvalitet i vores praksis.
LAHOPL står for:
- Lange - At kunne bruge min viden fra i går i det, jeg møder i morgen, og bygge ovenpå.
(Medindflydelse, det legende i læringsmiljøer)
- Autentiske - At opleve med alle sanser, at lære gennem erfaringer og ikke kun fra fortællinger om andres erfaringer.
(Sprog, krop og sanser, sociale kompetencer, børnefællesskaber)
- Hand On - At kunne sætte læring i spil, afprøve, teste, lege.
(Læring, læringsmiljøer og science)
- Projektbaserede Læringsforløb - At koble viden, sætte den i anvendelse og samle temaerne.
(Læringsmiljøer, leg, læring, børnefællesskaber)
- Vores LAHOPL-forløb tager udgangspunkt i, hvad børnene er optaget af. Et forløb kan derfor handle om edderkopper, insekter, fugle, dinosaurer, bondegårdsdyr, transportmidler, vejr og vind, farver, eventyr, boldspil, gamle lege, vand og meget andet.
I Børnehuset Havtornen skal vi til at etablere en fælles kultur, og derfor er der endnu ikke faste traditioner. Det kan dog forventes, at vi som minimum følger danske traditioner, samtidig med at vi er nysgerrige på andre kulturer og traditioner.
Eksempler på traditioner og tilbagevendende aktiviteter:
Fastelavn med udklædning og tøndeslagning
Afslutningsfest for de kommende skolebørn
Bedsteforældredag/plantedage i starten af sommeren
Sensommerfest
Halloweenfest
Julefest og Luciaoptog i starten af december
Julefrokost lige inden juleferien
Temauger eller temaperioder i forbindelse med højtider